Gode Råd

Pleje af dine fødder

  • Vask fødderne dagligt i tempereret vand. Gerne med en uparfumeret sæbe.
  • Ved fodbad brug køkkensalt (2 spiseskefulde) eller en uparfumeret fodsæbe/olie. Vandet skal være tempereret (grader)
  • Fodbadet må højst vare 3-4 minutter, da huden ellers opløses og derved tørrer ud.
  • Tør huden på fødderne grundigt også mellem tæerne efter bad/fodbad.
  • Smør fødderne ind i en fed fodcreme, som trænger ind i huden og ikke sidder som en fugtig hinde på huden. Spørg fodterapeuten til råds.

5 gode råd til løberen

#1 Løbesko skal passe DINE fødder.

Det er dig der skal have dem på, det er derfor vigtig dine fødder har det godt i dem. Det er ikke prisen på løbesko der afgør om de er gode. De skal ha en god fast hælkappe som stabiliserer hælknoglen. De skal være stødabsorberende.

#2 Ved løb belastes fødderne med 5 x kroppens vægt

Plejning af fødder er vigtigt. Man går ca. 100,000 km gennem livet snitlig. Det vil sige 2 ½ gang rundt om jorden.

#3 Hård hud på fodsåler er død hud

Hård hud og ligtorne er symptom på forkert og/eller ensidig belastning. Hård hud skal fjernes. Det gør huden i fodsålerne uelastiske og forhindre normal bevægelighed når man løber/går.

#4 Fejlstillinger i foden skal korrigeres eller aflastes ved hjælp af et specielt fremstillet indlæg

Fejlstillinger som platfodet, forfodsplatfodet, hulfodet, pronation og subination af bagfod, knyster og hammer tæer er ofte de fejlstilling, der ses i foden. Hver fejlstilling kræver sit egent indlæg. Et indlæg til en platfod passer ikke til en hulfod.

#5 Husk at holde negle korte

Undgå at klippe ned i siderne, klip neglen lige over og negle kantesider slibes. Derved undgår du gener i neglesider og nedgroede negle, som mange sportsudøvere oplever.

Shopping Basket